Sportujete? Jezte lískové ořechy!

Orechy_seminka_obr_blog_1

Lískové oříšky jsou oblíbenou svačinou turistů, běžců, cyklistů i dalších sportovců. Proč si je tak oblíbili a proč byste si jich měli hrstku denně schroupat také?

Zdravotní benefity lískových ořechů

Nejenže jsou oříšky chutné, ale poradí si i s řadou neduhů. Jsou bohaté na B vitamíny a také na vitamín E, který je známý antioxidant. Také obsahují celou řadu minerálů od hořčíku až po mangan, který je významný pomocník při metabolismu cukrů. Ale to není všechno.

  • Energie snadno a rychle: Lískové oříšky jsou našlapané energií – 50 gramů vám doplní energii za hodinovou tělesnou aktivitu (316 kcal). Jsou totiž bohaté na tuky. Ale na ty, které v těle chcete. Ty, které „zlý“ cholesterol nezvedají. Naopak jsou potřebné k tomu, abyste mohli lépe vstřebávat vitamíny rozpustné v tucích.
  • Už žádné křeče: Díky vysokému obsahu hořčíku pomáhají s normálním fungováním svalů a zabraňují křečím.
  • Pro dobrou náladu: Hořčík je také známý bojovník proti trudnomyslnosti. Je totiž naprosto nezbytný pro správnou funkci nervového systému.
  • Proti stárnutí buněk: Lískáče se pyšní i řadou antioxidantů, které chrání buňky proti stárnutí a zhoubnému bujení. Nejvíce se jich ale nachází ve slupce, takže oříšky neloupejte. Množství antioxidantů snižuje i tepelná úprava.
  • Pro zdravé srdce: Antioxidanty ve společnosti zdravých tuků umí se srdcem a krevním oběhem hotové zázraky. Při pravidelné konzumaci se vám zlepší stav tepen a sníží cholesterol.
  • Proti zánětům v těle: Snížení cholesterolu s sebou nese další přínos. A to snížené zánětlivých markerů v těle.
  • Pro zdravá střeva: Oříšky obsahují nezanedbatelné množství vlákniny. Tu potřebujeme k pravidelným pohybům střev a k předcházení zácpě.

Ultimátní odměna po sportu

Někdo se hýbe pro dobrý pocit, někteří z nás to mohou mít tak trochu jako propustku do světa dortíků. Lískový ořech je k pečeným i nepečeným sladkostem jako stvořený. Z opražených oříšků si můžete udělat domácí nutellu nebo je nasekat a přidat do bábovky či karamelových košíčků. Také z nich ale můžete udělat zdravou náhradu mléka, kterou ocení zejména osoby s intolerancí na laktózu.

A jak takové nemléko vyrobit? Budete potřebovat 100 g lískových oříšků a přibližně litr vody. Než se ale dáte do výroby, nechte oříšky přes noc namočené ve vodě s troškou soli. Namočené oříšky pak slijte, propláchněte a nasypte do mixéru. Přilijte vodu a pořádně rozmixujte. Směs pak přeceďte přes plátýnko a je hotovo. Nejlepší je spotřebovat ho ještě ten den.

Zero waste tip: Zbylou hmotu nevyhazujte. Právě jste si totiž vyrobili lískovou mouku, kterou můžete přidat do dezertů. Pro skladování ji nechte volně proschnout, nebo ji prožeňte sušičkou.

Orechy_seminka_obr_blog_2

Sledujte nás na Instagramu

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení